Thursday, August 26, 2010

addinnuyussRrunn..

                                           UNTUK KAUM HAWA...
  Setiap org ialah unik.setiap  org ada kelebihan &kekurangan yg tertentu. Tidak ada manusia yg sempurna kecuali Rasulullah S.A.W krna baginda telah ditentukan maksum..Selebihnya tidak terkecuali drpda sifat lemah,buruk ,hina,sakit and so on..Kita(kaum hawa) tdk perlu rasa susah aty lantaran gemuk,tidak menarik, terlalu rendah malah cacat. Biar bagaimanapun keadaan kita, kita tetap unik dan tanpa kita, alam ini tidak sempurna.
  Memang ALLAH menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya. Di situlah berkuasanya ALLAH. Dia berhak dan mampu berbuat apa saja mengikut kehendak-Nya. Kita memang tidak ada pilihan  mempersoal itu ini,mempertikai itu ini. Kita mungkin berasa rendah diri melihat kekurangan yg ada pada diri kita.
    Nah, anggaplah ia 1 kelebihan. Jika kita sangka kita buruk,ia 1 kelebihan yg tiada pd org cantik. Kita sangka kecantikan sentiasa membawa untung? Tidak,tidak selalunya begitu. Kadang-kadang kecantikan memusnahkan. Setelah kita dikenali sebagaicantik,ketakutan kita terhadap keburukan lebih besar drpd jika kita semulajadinyaburuk org cantik fobiaburukSetiap kedutan di wajah akn dirawat dan setiap begitu menyusahkan dirinya. Saat menjadi buuk pasti ak tiba, bagaimanakah perasaan si cantik menghadapi hari tua mereka? Bukankah rasa susah yg tiada kesudahan.
     Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh ALLAH supayadia boleh terbang dan menerjah api. Samalah halnya,kadang-kadang seseorang manusia diberikan cantik supaya mereka bersyukur. Malangnya ada di antara mereka yg lalai sekaligus menjerumuskan mereka ke lembah kemungkaran yg pasti akn diberi balasan yg setimpal di akhirat. Jika kita burk, setidak-tidaknya kita bebas rasa riak dan takabur. Penghuni neraka kebanyakkannya wanita sebagaimana disabdakan RasulullahS.A.W antaranya tentu yg gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberikan ALLAH kepadanya. Dan wanita ini tidak terkecuali juga yg buruk sebab dy berterusan saja mempertikaikan kerja TUHAN.
      Siapakah wanita penghuni syurga itu,barangkali yg cantik dan dia sentiasa faham kecantikan itu ukuran manusia. Cantik pada pandangan ALLAH dalah ketaatannya terhadap semua perintah dan larangan ALLAH. Barangkali juga yg buruk tapi dia faham ALLAH tidak memandang rupa paras tapi apa yg ada di dlm hatinya. Wahai org yg cntik, org buruk, org rendah, org cacat, semuanya itu hanyalah ukuran manusia dan adakalanya tersasar. hargailah diri kita sebab kewujudan kita membuktikan kekuasaan ALLAH!!!!

No comments:

Post a Comment